14 Νοεμβρίου 2009

Ήμουν κι εγώ εκεί

«Η ηρωοποίηση έβαλε το Πολυτεχνείο στο μουσείο»

Πρωταγωνιστές της εξέγερσης του ΄73 κάνουν τον απολογισμό της γενιάς τους
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΝΑΤΑΣΑ ΜΠΑΣΤΕΑ, ΣΤΕΛΙΟΣ ΒΡΑΔΕΛΗΣ
Το ερώτημα επανέρχεται βασανιστικά κάθε χρόνο, τέτοιες μέρες. Πού βρίσκεται η γενιά του Πολυτεχνείου; Έχει ξεπουληθεί; Έχει συμβιβαστεί; Έχει καταφέρει τίποτα; Και ποια είναι τελικά αυτή η γενιά; Ένας ευρύτερος κύκλος 3.000 ανθρώπων και ένας πυρήνας 300 που συμμετείχαν στην εξέγερση του 1973 είναι εκείνοι που ουσιαστικά έδωσαν τον χαρακτηρισμό της γενιάς του Πολυτεχνείου σε όσους σήμερα βρίσκονται περίπου στα 55 με 60.

«Η γενιά του Πολυτεχνείου βρέθηκε εγκλωβισμένη σε ένα στερεότυπο που λέει πως όχι μόνο απορροφήθηκε από το σύστημα, αλλά έγινε τελικά το σύστημα. Αυτό έχει αναπαραχθεί με αναφορές σε ελάχιστους από τους πολλούς της εξέγερσης και παρ΄ ότι δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα μας στιγματίζει» λέει ο Δημήτρης Χατζησωκράτης, μέλος της Συντονιστικής Επιτροπής του Πολυτεχνείου. Κάθε φορά που πλησιάζει η επέτειος της 17ης Νοεμβρίου μετράει τους «πατέρες» του έθνους που ανήκουν σε εκείνη τη γενιά για να αποδείξει πως το στερεότυπο είναι αίολο. «Φέτος έχουμε επτά βουλευτές του ΠΑΣΟΚ, έναν υπουργό, δύο βουλευτές του ΚΚΕ και δύο του ΣΥΡΙΖΑ». Έρευνα του Παντείου επιβεβαιώνει την καταμέτρηση αυτή. Μόλις το 2,26% από τους ανθρώπους που πολιτικά καθορίζονται ως γενιά του Πολυτεχνείου έχει βρεθεί στα έδρανα της Βουλής. Άρα, ένα βασικό συμπέρασμα είναι ότι η γενιά αυτή δεν ασχολήθηκε αρκετά με την πολιτική, διότι λογικά σήμερα θα έπρεπε να έχει περισσότερους αντιπροσώπους στην εξουσία. Πολλοί συμφωνούν με τα λόγια του Χρύσανθου Λαζαρίδη, μέλους της Συντονικής Επιτροπής του Πολυτεχνείου από τη Νομική, ότι «η πραγματική γενιά δεν το εξαργύρωσε. Η γενιά εκείνη δεν έχει σχέση ούτε με τις φίρμες, ούτε με την παρακμή που βλέπουμε. Βρισκόμαστε πια κυρίως σε κοινωνικές εκδηλώσεις και κηδείες- διότι άρχισαν κι αυτές- και βλέπουμε με συγκατάβαση και αγάπη όσους έχουν γίνει φίρμες». Βολεύτηκε η γενιά του; «Όχι, άτομα βολεύτηκαν. Από όλες τις γενιές που καθορίστηκαν από κάποιο πολιτικό γεγονός, η δική μας βολεύτηκε λιγότερο. Εμείς ήμασταν οι πιο απροσάρμοστοι. Η γενιά που λατρεύτηκε ως ηρωική από τους γονείς της».

Άλλαξε η κοινωνία. «Οι συνέπειες των πράξεών μας», λέει ο Μίμης Ανδρουλάκης, στέλεχος τότε της αντι-ΕΦΕΕ, «ξεπερνούν κατά πολύ τις φαντασιώσεις, τις πεποιθήσεις, τις ψευδαισθήσεις μας. Ονειρευτήκαμε την ουτοπία του καινούργιου κόσμου, αλλά με τον αγώνα μας εκδημοκρατίσαμε τον παλιό. Πολλά μπορεί να μην έγιναν πράξη αλλά μετέβαλαν εις βάθος τη σύγχρονη κοινωνία. Ήταν το κύκνειο άσμα της παλιάς Ελλάδας». Υπάρχουν εκείνοι που δεν μιλούν. Η Ιωάννα Καρυστιάνη, η συγγραφέας πολύ επιτυχημένων βιβλίων όπως το «Σουέλ» και η «Μικρά Αγγλία», έχει επίμονα αρνηθεί όλα αυτά τα χρόνια να μιλήσει για εκείνη την περίοδο και για την περιπέτειά της στα κρατητήρια της ΕΣΑ. Ο Κώστας Λαλιώτης και η Μαρία Δαμανάκη, δύο από τα πιο προβεβλημένα μέλη της γενιάς εκείνης, αρνήθηκαν να μιλήσουν γι΄ αυτό το αφιέρωμα, όπως το έχουν κάνει και στο παρελθόν. Υπάρχουν όμως και εκείνοι που ενώ δεν συμμετείχαν ενεργά στο Πολυτεχνείο προσπάθησαν πολύ αργότερα να διεκδικήσουν θέση στην ιστορία. Κορυφαία στελέχη της Ν.Δ., με χαρακτηριστικότερο τον Βαγγέλη Μεϊμαράκη, άρχισαν να θυμούνται με καθυστέρηση δεκαετιών ότι πέρασαν και αυτοί μια βόλτα από την Πατησίων- άλλη μια απόδειξη ότι στην πολιτική το Πολυτεχνείο «πουλάει».

Εκτός πολιτικής. «Ποτέ δεν προσδιόρισε η γενιά μας την πολιτική σκηνή», υποστηρίζει η Τόνια Μωροπούλου, εκπρόσωπος τότε της Σχολής Χημικών- Μεταλλειολόγων στο Συντονιστικό. «Ποτέ και αυτό είναι το πρόβλημα. Η ηρωοποίηση που ακολούθησε την εξέγερση είναι μια πρακτική που έβαλε το Πολυτεχνείο στο μουσείο και το έβγαλε από την πολιτική. Ο τρόπος με τον οποίο εμείς κατανοούσαμε τότε την πολιτική δεν χαρακτηρίζει τους υφιστάμενους μηχανισμούς της εξουσίας». «Η γενιά μας χαρακτηρίστηκε υπερβολικά από αρνητικά σημεία μετέπειτα», παρατηρεί η Ελένη Αναστασίου, εκπρόσωπος της Ιατρικής στο Συντονιστικό και υπεύθυνη εκείνη τη βραδιά στην πύλη που έριξε το τανκ. «Είμαστε πολύ ετερογενείς. Δέκα άτομα που ασχολήθηκαν με την πολιτική, αλλά την κριτική την υφιστάμεθα όλοι. Υπάρχουν πολλοί άλλοι που συνεχίζουν μια προσωπική πορεία, όχι στην κεντρική πολιτική σκηνή, αλλά με αρκετά ανιδιοτελείς σκοπούς όπως αυτούς που είχαμε στην εξέγερση».

Στο ευρύτατα διαδεδομένο στερεότυπο του ξεπουλήματος αναφέρεται και η Νάντια Βαλαβάνη, τότε στέλεχος της αντι-ΕΦΕΕ. «Αυτό τη συρρικνώνει σε μερικές δεκάδες ΄΄επωνύμους΄΄, νεαρά παιδιά από όλα τα ιστορικά ρεύματα της Αριστεράς. Σήμερα η γενιά αυτή αποτελείται από μισθωτούς, δημοσίους υπαλλήλους, επιστήμονες, επαγγελματίες, διανοουμένους και καλλιτέχνες, αθέατους που ανέθρεψαν ήδη τα δικά τους παιδιά και πολλοί συμμετείχαν στους κοινωνικούς και πολιτικούς αγώνες. Είναι μια σχεδόν “αθέατη γενιά”, όμως η ελληνική κοινωνία θα ήταν πολύ φτωχότερη αν δεν υπήρχαν».

Άλλοθι ενός λαού. «Ως γενιά υπήρξαμε το άλλοθι ενός λαού που δεν αντιστάθηκε στη χούντα και μας επιβράβευσε με έναν τίτλο που ίσως και να μην μας ανήκε», προσθέτει ο Δ. Χατζησωκράτης. «Σε σύγκριση με τη γενιά της Αντίστασης ή δική μας μάχη ήταν πολύ λίγη. Η γενιά όμως εκείνη έμεινε στο περιθώριο. Η δική μας, αντίθετα, αποθεώθηκε με μεγάλη ευκολία και γι΄ αυτό έγινε ο εύκολος στόχος της κριτικής »

tanea.gr

Επιστροφή στην αρχική σελίδα

1 σχόλιο:

  1. Προφανώς η εφημερίδα ΣΕΝΤΡΑ επεχείρησε να παραπλανήσει το αναγνωστικό της κοινό με τις τερατολογίες του εκδοτη της οτι δήθεν κέρδισε την μάχη με τον κύριο Αυδίκο.Το ορθον είναι ότι αφ΄ενος μεν η απόφασις δεν έχει καθογραφτεί άρα είναι ορατό το ενδεχόμενον αναιρέσεως για συγνωστούς λόγους και αφ΄ετερου δεν περιποιει τιμήν στον "αθωωθέντα" η επίκλησις του εισαγγελέως ότι ο κατηγορούμενος ουσιαστικά τελούσε εν συγχύσει.Τουτέστιν απηλλάγει λόγω ανικανότητος να εκτιμήσει την κατάσταση κατά την ώρα διαπράξεως της κατηγορίας. Με άλλα λόγια ο καθείς εχέφρων θα προτιμουσε μιαν εστω ελαφρα καταδίκη παρά μία αθώωση λογω...βλακείας.Ας μην περιχαιρει λοιπον ο κ.Παλαμιώτης περί την δήθεν αθωωσή του διότι αυτή οπως διατυπωθηκε περιποιεί μαλλον απαξίωση,παρά δικαίωση από το ίδιο το δικαστηριο.Λίγω εργασίας παρέστην καθόλη την διάρκεια τής δίκης και γνωρίζω πασα λεπτομέρεια την οποια μπορώ να θέσω στη διάθεση σας για ανάρτηση και δημόσια εκτίμηση.Προφανώς λοιπον οι πανηγυρισμοί αποσκοπουν στον να παραπλανήσουν και οχι να ενημερώσουν το αναγνωστικό κοινό.Αλλωστε τουτο καταδικνύεται και εκ του γεγονοτος οτι ο ψευδόμενος ασυστόλως κ.Παλαμιώτης δεν ετήρησε για τον ευατον του και την βασική δεοντολογια δηλαδη της αναφοράς ότι η υποθεσις αφεώρα τον ίδιο και όχι γενικως μελος του Επιμελητηρίου.Ιδου η ενοχος σιωπή του.Εδώ ειμαστε για την συνέχεια.Κανω χρήση της φιλοξενείας σας διότι στο δικό του blog που ανηρτησα αρχικως την αποψη μου κατά την προσφιλή του τακτική πρσεθεσε δικά του δήθεν σχολια αναγνωστών για να "θαψει' τη δικη μου αναρτηση.Αλλη μία αποδειξη του πανικού του.Δυστυχως για εκεινον τα δυσκολα ερχονται και ας μην του ευχομαι κάτι τετοιο.Ο λαός ως θυμοσοφος λέει "μια του κλέφτη,δυο του ψεύτη...".
    ΝΟΜΙΚΟΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Γεια σου φίλε σχολιαστή
========================
Σε παρακαλώ γράψε την άποψη σου χωρίς να χρησιμοποιείς υβριστικούς ή υποτιμητικούς χαρακτηρισμούς.

Δεν θέλω να σε τρομάξω, αλλά το ηλεκτρονικό σου ίχνος δεν είναι τόσο δυσδιάκριτο όσο νομίζεις, και ο ανώνυμος σχολιασμός παραμένει ανώνυμος μέχρι το όριο που σαφέστατα εγείρει θέμα συκοφαντικής δυσφήμισης προς άνθρωπο ή υβριστικού και υποτιμητικού μηνύματος.

Για να μην μακρηγορώ, τα ηλεκτρονικά ίχνη των σχολιαστών είναι στην διάθεση της κάθε αρχής που θα τα αναζητήσει, και τελικά είστε υπόλογοι σε αυτά που γράφετε εφόσον αυτά ξεφεύγουν από τα στενά όρια της κατάθεσης των απόψεων σας χωρίς να υβρίζετε και να προσβάλετε άλλους.

----------------------------
Οδηγίες
Γράψτε το σχόλιο σας, πληκτρολογήστε το νουμεράκι ή την φράση που βλέπετε, επιλέξτε την ταυτότητα που επιθυμείτε πχ ανώνυμος κάνοντας check στην ανάλογη επιλογή και στην συνέχεια κάντε click στο πορτοκαλί πλαίσιο για δημοσίευση.
ΠΡΟΣΟΧΗ!!! Πρέπει να πληκτρολογήσετε υποχρεωτικά το νούμερο - κείμενο επαλήθευσης (Captcha) που βλέπετε κάτω από το σχόλιο σας, πριν την επιλογή της ταυτότητας σας, για να καταχωρηθεί το σχόλιο σας.