Επιστολή αναγνώστη
Κύριε διαχειριστά
Με αφορμή αναφορές ανώνυμων σχολιαστών στο έγκριτο blog σας που αφορούν στην εμπλοκή μου στις επερχόμενες αυτοδιοικητικές εκλογές θεωρώ σκόπιμο να προβώ σε κάποιες διευκρινίσεις – επισημάνσεις-προτάσεις.
Θεωρώ ότι με αδικείτε με το να με καταχωρείτε άκριτα και απληροφόρητα στα μητρώα των υπαρχόντων πολιτικών σχηματισμών. Καμιά τέτοια καταχώρηση, καμία αυτόκλητη επιγραφή και κανένας μικροπολιτικός καιροσκοπισμός δεν με χαρακτηρίζει. Δεν το επιθυμώ και δεν αποδέχομαι. Θεωρώ ότι αυτές οι εικασίες είναι κακόγουστες και υποβολιμαίες.
Σε ένα κοινωνικό περιβάλλον, που αλλάζει οδυνηρά σε βάρος των πολιτών εξαιτίας του πολιτικού συστήματος της πατρίδας μας, που άλλοι επιμένουν στις παλιές συνταγές και άλλοι μοιράζουν ελπίδες οι πολίτες καλούμαστε να διαδραματίσουμε πρωτεύοντα ρόλο διαμορφώνοντας οι ίδιοι τις τύχες μας και το μέλλον των παιδιών μας. Με την έννοια αυτή τα κόμματα θα πρέπει να σύρονται πίσω από τους πολίτες και να διαμορφώνουν πολιτικές και πρακτικές καθ΄ ομοίωση των αναγκών και των ελπίδων τους. Να μην λησμονούμε ότι ένα λαό μπορείς να τον κοροϊδέψεις πολλές φορές , δεν μπορείς όμως να τον κοροϊδέψεις για πάντα.
Έχουμε συνηθίσει, την τελευταία στιγμή να κοινοποιούμε προεκλογικούς στόχους και προγράμματα, που πολλές φορές ή είναι αντίγραφα προηγουμένων εξαγγελιών επενδεδυμένα με την κατάλληλη για την περίπτωση θεωρητική υποδομή ή ανεφάρμοστα στην πλειονότητα τους.
‘Όμως πέρα από το μεγαλεπήβολο και το θεωρητικό υπάρχει το εφικτό και το εφαρμόσιμο.
Θεωρώ απαραίτητη τη δημιουργία ενός πολυσυλλεκτικού σχηματισμού, που θα αντιπροσωπεύει το εργατικό, το επαγγελματικό και το επιστημονικό δυναμικό του Δήμου. Κυρίως όμως θα αντιπροσωπεύει τη νεολαία από την παραμονή, την αξιοποίηση και την δραστηριότητα της οποίας εξαρτάται η μελλοντική προοπτική για ανάπτυξη της περιοχής.
Ο σχηματισμός αυτός θα διαμορφώσει κοινή αντίληψη για την προτεραιότητα των σημερινών προβλημάτων αλλά και τη μεθοδολογία για την αειφόρο ανάπτυξη της περιοχής εκμεταλλευόμενη το πλουτοπαραγωγικό δυναμικό της. Οι κοινές αυτές αντιλήψεις θα διαμορφωθούν στα παρακάτω θέματα :
1. Αποκατάσταση της κοινωνικής συνοχής των δημοτικών ενοτήτων.
Αυτό θα έπρεπε να αποτελέσει το πρωταρχικό μέλημα από την πρώτη ημέρα λειτουργίας του καλλικρατικού Δήμου.
Αυτό θα πραγματοποιηθεί με άμβλυνση ( και όχι πυροδότηση ) των διαφορών και των τοπικιστικών εξάρσεων.
Θα διερευνηθούν οι τομείς των αντιθέσεων, θα δοθεί αμέσως η αρμόζουσα σημασία σε αντιδράσεις και ανησυχίες ακόμη και όταν βιαστικά χαρακτηρίζονται τοπικιστικές, θα επιδιωχθεί η επίλυση τους και δεν θα παραπεμφθεί η αντιμετώπισή τους σε μεταγενέστερο χρόνο.
Οι ανεπούλωτες μικρές πληγές των τοπικών κοινωνιών, που σύμφωνα με τη δική τους επιχειρηματολογία νοιώθουν αδικημένες, μπορεί να πάρουν τα χαρακτηριστικά ανεξέλεγκτης κοινωνικής ρήξης.
Και είναι γνωστό ότι είναι δύσκολο να αντιμετωπιστεί το κακό όταν αυτό έχει ήδη ξεκινήσει.
Αποτελεί διαχρονικό ιστορικό συμπέρασμα ότι οι κοινωνίες δεν προοδεύουν όταν διαβιούν σε καθεστώς έντασης και διχόνοιας.
Κάτω από την επίδρασή τους παραβλέπεται η λογική και εκδηλώνονται αρνητικές αντιδράσεις ακόμα και για θέματα που σε διαφορετική περίπτωση οι πολίτες θα τα έβλεπαν με θετική και συναινετική ματιά.
Η πόλωση ουδέποτε είχε ευτυχή κατάληξη και δεν οδήγησε ποτέ στην πρόοδο.
Πολίτες σε ένταση και διχόνοια δεν μπορούν να συμμετέχουν θετικά, ενεργά και αποτελεσματικά στην διαμόρφωση και την υλοποίηση ενός συνολικού αναπτυξιακού προγράμματος της περιοχής.
2. Επικοινωνία, διαβούλευση και ενεργός συμμετοχή
Οι πολίτες είναι αναγκαίο και δημιουργικό να ενημερώνονται συχνά, προγραμματισμένα, με πληρότητα, αντικειμενικότητα και όχι μονόπλευρα, για όλα τα σημαντικά θέματα που απασχολούν τον Δήμο τους και που έχουν άμεση σχέση με τη ζωή τους.
Η άγνοια ή η παραπληροφόρηση δημιουργούν παρεξηγήσεις που δεν συμβάλλουν στη σωστή αντιμετώπιση των προβλημάτων.
Να ενημερώνονται για το τι σημαίνει ανάπτυξη και πως αυτό εξειδικεύεται σε κάθε δημοτικό διαμέρισμα ξεχωριστά. Και στον αντίποδα η δημοτική αρχή να καταγράφει απόψεις, ιδέες και προτάσεις των πολιτών για επεξεργασία και ορθολογική αξιοποίηση.
Παράλληλα με τη στάση αυτή η δημοτική αρχή υποδηλώνει στους συμπολίτες μας ότι δεν τους θυμάται μονάχα λίγους μήνες πριν τις επόμενες εκλογές.
Από αυτές τις ζυμώσεις θα προκύψει η ωρίμανση της κοινωνίας για να αποδεχτεί τις όποιες αλλαγές με συναινετικό τρόπο
Οι πολίτες δεν είναι φρούτα που περιμένουν τον καιρό για να ωριμάσουν. Δεν ωριμάζει ο λαός από μόνος του και ποτέ οι ηγεσίες που διαθέτουν όραμα δεν περιμένουν να τις προλάβει ο χρόνος.
Αυτός είναι ο ρόλος των δημοτικών αρχόντων και αυτή είναι η πολιτική που εξασφαλίζει τις αναγκαίες συναινέσεις. Οι ηγεσίες οφείλουν να εμπνέουν τους πολίτες. Από αυτή την έμπνευση γενικότερα έχουμε ανάγκη όλοι μας σήμερα.
Σε εποχές κρίσης, όπως η σημερινή, δεν αρκεί να παρουσιάζουμε την κρίση σαν άλλοθι απραξίας αλλά σαν ευκαιρία αυτογνωσίας και μιας δημιουργικής επανεκκίνησης. Τότε θα μπορέσουμε να χαρακτηρίσουμε το αποτέλεσμα σαν μεγαλουργία των κρίσεων.
3. Ρόλος των προέδρων των Κοινοτήτων.
Η κοινότητα είναι το πρώτο κοινωνικό κύτταρο, αποτελεί την πρώτη ιστορικά κοινωνική οργάνωση, που οδήγησε στην εξέλιξη και την πρόοδο. Η υποβάθμισή της αποτελεί μέγα λάθος της καλλικρατικής μεταρρύθμισης.
Πρέπει να ενισχυθεί σημαντικά και αποτελεσματικά ο ρόλος και οι αποφάσεις των προέδρων των Κοινοτήτων οι οποίοι αντιπροσωπεύουν τις ανάγκες και τη βούληση των τοπικών κοινωνιών. Χαρακτηρίζεται σαν άχαρος ο ρόλος του προέδρου να εκλιπαρεί και ανάλογα με την πρόσβαση του στον αρμόδιο αντιδήμαρχο να επιτυγχάνει την πραγματοποίηση αυτονόητων και προγραμματισμένων έργων
4. Διαχείριση Αστικών Λυμάτων
Επιβάλλεται ο επανασχεδιασμός της διαχείρισης του συνόλου των αστικών λυμάτων του Δήμου με τεχνοοικονομικά, περιβαλλοντικά και αναπτυξιακά κριτήρια. Είναι επιτακτικό να τελειώσει αυτός ο ακήρυχτος διχαστικός πόλεμος των τοπικών κοινωνιών.
5. Οργάνωση των υπηρεσιών και του ανθρώπινου δυναμικού του Δήμου.
Ο στόχος είναι η παραγωγικότητα του προσωπικού και η ποιότητα των παρεχόμενων προς τους πολίτες υπηρεσιών.
Αυτό επιτυγχάνεται με την εφαρμογή εφαρμοσμένων εργαλείων :
Οργανόγραμμα Δήμου, περιγραφή θέσεων εργασίας, εφαρμογή συγκεκριμένων διαδικασιών ( ποιος, κάνει τι, πότε και πώς), αξιολόγηση και εκπαίδευση του προσωπικού, αξιοκρατία στις προσλήψεις, και θέσπιση δεικτών απόδοσης και ποιότητας των παρεχομένων υπηρεσιών.
Για να λειτουργήσει η οργάνωση αυτή απαιτείται η καθημερινή μέριμνα της δημοτικής αρχής με αυστηρότητα και αντικειμενικότητα και όχι με την υστερόβουλη σκέψη των επόμενων εκλογών. Αναρωτιέμαι που πήγαν οι λεονταρισμοί των δημάρχων όλης της χώρας για την περίπτωση που οι κυβερνητικές επιλογές οδηγούσαν στη μείωση των υπαλλήλων των Δήμων; Το πίστευαν ή όχι και γιατί αυτός ο εμπαιγμός; Το ίδιο και για το Πανεπιστήμιο της Ρούμελης. Πλήρης η εφαρμογή της λαϊκής θυμοσοφίας «τι κακαρίζεις αφού δεν κάνεις αυγά»
Βασική καινοτομία θα αποτελούσε η θητεία του δημάρχου να καθορίζεται μόνο για μια 5ετία. Ο ρόλος ενός δημάρχου είναι να προετοιμάζει το μέλλον του επόμενου δημάρχου με επιχειρησιακά προγράμματα έργα ωρίμανσης.
6. Ιαματικές πηγές και τουρισμός
Μπροστά σε μια κεντρικά ειλημμένη απόφαση είναι επείγον να σχεδιαστεί και να γίνει δραστική παρέμβαση. Η παρέμβαση αυτή θα καθορίσει για τις δεκάδες επόμενα χρόνια την αναπτυξιακή πορεία της λουτρόπολης των Καμένων Βούρλων αλλά και του συνόλου του Δήμου.
Θα μπορούσε να προτιμηθεί μια σύνθετη αξιοποίηση.
Προέχει η πιστοποίηση και η κατοχύρωση στο Δήμο συγκεκριμένων ιαματικών πηγών, που θα αποτελέσουν ελεύθερη πρόσβαση για τους πολίτες, δημιουργία δημοτικών λουτρών, παροχή ιαματικού νερού στα ξενοδοχεία με συγκεκριμένα κίνητρα στους ιδιοκτήτες. Παράλληλα να επιχειρηθεί αξιοποίηση από επενδυτή με συγκεκριμένες δεσμεύσεις για τα έργα που θα πραγματοποιηθούν και συγκεκριμένες δεσμεύσεις προς το Δήμο.
Αυτή η τριπλή διαχείριση έχει το χαρακτήρα και του κοινωνικού αγαθού, και των εσόδων στο Δήμο από τα οργανωμένα δημοτικά λουτρά και την αναβάθμιση των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων της λουτρόπολης και την δημιουργία θέσεων εργασίας και την άφιξη οικονομικά ευκατάστατων επισκεπτών.
Το ανθρώπινο δυναμικό της λουτρόπολης, που επί σειρά ετών έχει με επιμονή ασχοληθεί με το θέμα, θα αποτελέσει σημαντικό σύμβουλο στην πιο ορθολογική και συμφέρουσα επεξεργασία αυτών των προτάσεων.
Η ανάληψη πρωτοβουλιών για τον παραπάνω σχεδιασμό απαιτείται να γίνει με τη διαβάθμιση του επείγοντος.
7. Δίκτυο κοινωνικής προστασίας
Καθήκον και προτεραιότητα του Δήμου είναι η δημιουργία, ανάπτυξη και λειτουργία ενός ευρύτερου δικτύου κοινωνικής προστασίας στο οποίο θα βρίσκουν καταφυγή και θαλπωρή οι δοκιμαζόμενοι πολίτες του Δήμου. Το δίκτυο αυτό να έχει σταθερή ανατροφοδότηση και να μην έχει τα χαρακτηριστικά του κινήματος της «πατάτας» Ο περήφανος ελληνικός λαός δεν έχει ανάγκη από ελεημοσύνες. Απαιτεί από την Πολιτεία την μέριμνα και την έμπρακτη συμπαράσταση στις δυσκολίες που συσσωρεύτηκαν και για την οποία εκείνη είναι κυρίως υπεύθυνη.
Και ο Δήμος πρέπει να αναλάβει και να συντονίσει την μέριμνα αυτή.
8. Εθελοντισμός
Με δεδομένη την σημερινή οικονομική πραγματικότητα της χώρας και του Δήμου, προτείνεται μια σειρά δράσεων που θα συμβάλλουν στην σωστή ενημέρωση και εκπαίδευση των πολιτών σε βασικά θέματα που η επίσημη πολιτεία δεν τα έχει καταγράψει στον κεντρικό της σχεδιασμό. Αυτές οι δράσεις δεν έχουν σημαντική επιβάρυνση και απαιτούν την δημιουργία πνεύματος εθελοντισμού. Ο εθελοντισμός αποτελεί δείκτη πολιτισμού της κοινωνίας και σε περιόδους κρίσεων αποτελεί και δείκτη ποιότητας των ανθρώπων και της ανθρωπιάς τους.
Σαν τέτοιες δράσεις άμεσα εφαρμόσιμες, για όπου ήδη δεν υπάρχουν προτείνονται οι ακόλουθες :
Μαθήματα επαγγελματικού προσανατολισμού στις τάξεις των Λυκείων του Δήμου με εκπαιδευτές – παρουσιαστές επιστήμονες και επαγγελματίες του Δήμου.
Μαθήματα ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ και ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΣΤΕΡΩΝ ΑΠΟΒΛΉΤΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ στα σχολεία και τους κατοίκους όλων των δημοτικών διαμερισμάτων.
Μαθήματα ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΥΓΕΙΑΣ στα σχολεία και στους κατοίκους όλων των δημοτικών διαμερισμάτων.
Μαθήματα ΠΥΡΑΣΦΑΛΕΙΑΣ & ΧΡΗΣΗΣ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΗΡΑ σε όλα τα δημοτικά διαμερίσματα.
Κέντρα αιμοδοσίας σε όλα τα δημοτικά διαμερίσματα.
Φροντιστηριακά μαθήματα σε μαθητές και μαθήτριες με πενιχρό οικογενειακό προϋπολογισμό.
Διαδημοτικές ομάδες καθαρισμού κοινόχρηστων χώρων, ακτών και αρχαιολογικών χώρων.
Διαδημοτικές ομάδες δενδροφυτεύσεων.
Οι δράσεις « ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ » δεν απαιτούν καμία ουσιαστική οικονομική επιβάρυνση Ο εθελοντισμός υπάρχει στις ψυχές των ανθρώπων και δεν υπακούει σε άνωθεν εντολέα, σε καιροσκοπισμούς και σε σκοπιμότητες. Η ανάπτυξη του εθελοντισμού και της κοινωνικής προσφοράς απαιτεί την στοχοθέτηση δράσεων που εμπνέουν και κυρίως πίστη και εμπιστοσύνη προς αυτούς που τον καθοδηγούν.
Καλώ όλους εκείνους που συμφωνούν με αυτές τις απόψεις να τις επεξεργαστούμε μαζί και μαζί να πορευτούμε στις επερχόμενες αυτοδιοικητικές εκλογές. Απαλλαγμένοι από κομματικές επιρροές, από πελατειακές σχέσεις και συμφέροντα, από νοοτροπίες του παρελθόντος και από μεθόδους και σχηματισμούς που δοκιμάστηκαν στο παρελθόν και που σήμερα η μνήμη μας τους αποστρέφεται. Απαλλαγμένοι από εκείνους που θέτουν το εγώ πάνω από το εμείς. Αuτός θα είναι ο νέος πατριωτισμός και όχι αυτός που αυτοπροσδιορίζεται από κομματικές ταμπέλες και διχαστικές πρακτικές.
Συμπολίτη . Πρέπει να σελώνεις τα όνειρα σου πριν τα καβαλήσεις. Να ξέρεις όμως ότι χωρίς όνειρο δεν μπορεί να υπάρξεις.
Δημήτρης Φαφούτης
Μενδενίτσα, 26 Ιανουαρίου 2014