Ο Βουλευτής Φθιώτιδας της ΝΔ και Αναπληρωτής Υπεύθυνος του Τομέα Πολιτικής Ευθύνης της Οικονομίας- ΝΔ, κ. Χρήστος Σταϊκούρας κατέθεσε στις 4/10/2010 Ερώτηση προς το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, αναφορικά με τη σημαντική καθυστέρηση που παρατηρείται στην πορεία υλοποίησης των δημοσίων έργων στο Ν. Φθιώτιδας.
Παρατίθεται η Ομιλία του κ. Σταϊκούρα (Πρωτολογία και Δευτερολογία) στη Βουλή, στη Συζήτηση Ερωτήσεων και Αναφορών, που πραγματοποιήθηκε σήμερα (1/2/2011) για το εν[.....]
Ομιλία στην Ολομέλεια
για τα Δημόσια Έργα στο Νομό Φθιώτιδας
Αθήνα, 01/02/2011
Κύριε Υπουργέ,
Είναι γενικώς αποδεκτό ότι η εκτέλεση μεγάλων δημόσιων έργων συμβάλλει καθοριστικά στην ενίσχυση της περιφερειακής ανάπτυξης και στην τόνωση της απασχόλησης.
Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας είχε σχεδιάσει, δημοπρατήσει και ξεκινήσει να υλοποιεί μεγάλα δημόσια έργα.
Να δημιουργεί σύγχρονες συγκοινωνιακές υποδομές, πολλές από τις οποίες διέρχονταν από το Νομό Φθιώτιδας.
Καθιστώντας το Νομό σημαντικό συγκοινωνιακό και εμπορικό κόμβο.
Η εικόνα όμως, τους τελευταίους 16 μήνες, είναι εντελώς διαφορετική.
Η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ αδρανεί.
Οι εργασίες υλοποίησης των έργων καθυστερούν.
Καθυστερήσεις που αγγίζουν, στις περισσότερες περιπτώσεις, τα όρια της εγκατάλειψης.
Πιο συγκεκριμένα:
Σε ότι αφορά στα έργα του οδικού άξονα ΠΑΘΕ, παρατηρούνται σημαντικές καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση του κλειστού αυτοκινητόδρομου του Πετάλου του Μαλιακού, παράπλευροι οδικοί άξονες δεν έχουν δημιουργηθεί, ενώ τμήματα που έχουν δοθεί στην κυκλοφορία χρήζουν παρεμβάσεων για να διορθωθούν κατασκευαστικές ατέλειες.
Σε ότι αφορά τα έργα της ΕΡΓΟΣΕ, κάποια από αυτά «καρκινοβατούν», όπως είναι η κατασκευή της Σήραγγας του Καλλιδρόμου, ενώ κάποια άλλα έχουν σταματήσει εντελώς, όπως είναι το Τμήμα Αγ. Τριάδα-Λειανοκλάδι.
Σε ότι αφορά την κατασκευή του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας, του Ε-65, αυτός παρουσιάζει εικόνα εγκατάλειψης στα όρια του Νομού, δεδομένου ότι οι εργασίες κατασκευής έχουν σταματήσει εδώ και αρκετούς μήνες.
Αναλυτική παρουσίαση αυτής της εικόνας για τα δημόσια έργα στο Νομό Φθιώτιδας υπάρχει στην Ερώτηση που σας έχω υποβάλλει.
Εικόνα εγκατάλειψης που αντικρίζουν καθημερινά οι πολίτες του Νομού.
Εικόνα ενός «νεκροταφείου» δημόσιων έργων.
Για το λόγο αυτό, επανέρχομαι και ζητώ να μας ενημερώσετε για την πορεία εκτέλεσης και το χρόνο παράδοσης των μεγάλων έργων υποδομής που διέρχονται από το Νομό Φθιώτιδας.
Δευτερολογία στην Ολομέλεια
για τα Δημόσια Έργα στο Νομό Φθιώτιδας
Αθήνα, 01/02/2011
Κύριε Υπουργέ,
Άκουσα με προσοχή την τοποθέτησή σας.
Η μετακύλιση ευθυνών στο παρελθόν όμως δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, δεν ωφελεί το δημόσιο διάλογο και δεν επιλύει τα προβλήματα.
Θα μου επιτρέψετε λοιπόν, στη βάση της απάντησή σας, να κάνω ορισμένες παρατηρήσεις:
1η Παρατήρηση: Το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, μέσω του οποίου χρηματοδοτούνται και μεγάλα συγκοινωνιακά έργα, μειώθηκε κατά 12% το 2010, παρά τις εκτιμήσεις σας για αύξηση κατά 8% στον προηγούμενο Προϋπολογισμό.
2η Παρατήρηση: Η Κυβέρνηση έχει δημιουργήσει ένα τεράστιο εσωτερικό χρέος.
Οι συνολικές υποχρεώσεις του προς τις επιχειρήσεις εκτιμάται ότι ξεπερνούν τα 10 δισ. ευρώ, 1,5 δισ. ευρώ από αυτές προς τις κατασκευαστικές εταιρείες.
3η Παρατήρηση: Η υλοποίηση των έργων, με συμβάσεις παραχώρησης, κινδυνεύει σήμερα να ακυρωθεί, εξαιτίας αδικαιολόγητων κυβερνητικών παραλείψεων και καθυστερήσεων.
Παραλείψεις και καθυστερήσεις στη διαδικασία απαλλοτριώσεων, στη χορήγηση των αναγκαίων αδειών, στην οριστικοποίηση του βασικού σχεδιασμού και στη μη έγκαιρη καταβολή του ΦΠΑ που οδηγούν τις δανείστριες τράπεζες στη διακοπή της ροής χρηματοδότησης αυτών των έργων, με κίνδυνο ακόμη και την καταγγελία των δανειακών συμβάσεων.
4η Παρατήρηση: Σε ότι αφορά στα έργα της ΕΡΓΟΣΕ, και κυρίως τη σήραγγα του Καλλιδρόμου, αυτή κινδυνεύει με άμεση διακοπή εργασιών λόγω αδυναμίας τακτοποίησης του Ανακεφαλαιωτικού Πίνακα Εργασιών (ΑΠΕ) και της συνακόλουθης Συμπληρωματικής Σύμβασης.
Αναγκαίες συνθήκες αφού η κατασκευή της σήραγγας αντιμετώπισε σημαντικές τεχνικές δυσκολίες, λόγω γεωλογικών και γεωτεχνικών φαινομένων, με αποτέλεσμα την μετατροπή του τεχνικού τρόπου κατασκευής.
Το σύνολο των ανωτέρω προβλημάτων και λύσεων έχει γίνει απολύτως αποδεκτό από την επιβλέπουσα Υπηρεσία, αλλά το Υπουργείο αδρανεί.
Αποτέλεσμα αυτού είναι η επί θύραις αίτηση για διακοπή των εργασιών, ίσως και εντός της εβδομάδας, η εγκατάλειψη του έργου και, εν τέλει, η επαναδημοπράτησή του, η οποία πέραν της καθυστερήσεως για χρόνο τουλάχιστον 2,5 – 3 έτη, θα επιφέρει και σημαντική αύξηση του κόστους (νέα σύμβαση, νέες τιμές, νέα εργοτάξια κ.λπ.).
Η διακοπή δε του Έργου θα επιφέρει απώλεια των εγκεκριμένων κοινοτικών κονδυλίων και σημαντική διακινδύνευση αναφορικά με την εξασφάλιση νέων κοινοτικών κονδυλίων.
Στα Τμήματα Θερμοπύλες-Λιανοκλάδι και Λιανοκλάδι-Λυγαριά οι εργασίες έχουν σταματήσει.
Ενώ, η Σήραγγα της Όθρυος, αναμένεται να ολοκληρωθεί, αντί του Απριλίου του 2011, στο τέλος του 2012.
5η Παρατήρηση: Σε ότι αφορά τον Αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας, τα βασικά προβλήματα είναι η τεράστια καθυστέρηση στην παράδοση ελεύθερων χώρων και η αδυναμία επίλυσης των θεμάτων που παρουσιάζονται σε σχέση με τον βασικό σχεδιασμό.
Το αποτέλεσμα είναι η υπέρβαση του προϋπολογισμού κατασκευής και η παραβίαση των συμβάσεων Παραχώρησης με ευθύνη του Ελληνικού Δημοσίου, με φυσικό επακόλουθο την επέλευση συμβατικών κυρώσεων.
Με ότι αυτό συνεπάγεται για το Ελληνικό Δημόσιο, τα δημόσια έργα, και τους εργαζόμενους σε αυτά.
6η Παρατήρηση: Το υπόλοιπο των έργων του οδικού άξονα ΠΑΘΕ έχει σταματήσει, ενώ η Κυβέρνηση δεν έχει προχωρήσει και στην ολοκλήρωση των αντίστοιχων παράπλευρων οδών.
Ο πολλαπλασιασμός μάλιστα των διοδίων, εκεί που δεν πληρούνται οι απαραίτητες προϋποθέσεις, δεδομένης και της δυσμενούς οικονομικής συγκυρίας, αποτελεί ένα ακόμη φορτίο για τους πολίτες του Νομού Φθιώτιδας.
Απεδείχθη μάλιστα ότι χρειάζονται δυναμικές αντιδράσεις προκειμένου η Κυβέρνηση, ετεροχρονισμένα, να πράξει το αυτονόητο: να χορηγήσει κάρτες ελεύθερης διέλευσης στους Δημότες της περιοχής μέχρι το τέλος του περιόδου κατασκευής παράπλευρων οδών.
Κύριε Υπουργέ,
Η Κυβέρνηση, όπως φάνηκε από τη σημερινή σας τοποθέτηση, φαίνεται να γνωρίζει τα προβλήματα.
Εκτιμώ ότι γνωρίζει και τις λύσεις.
Πρέπει, επιτέλους, να τα αντιμετωπίσει, και όχι, αμέτοχη, να τα παρακολουθεί.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Γεια σου φίλε σχολιαστή
========================
Σε παρακαλώ γράψε την άποψη σου χωρίς να χρησιμοποιείς υβριστικούς ή υποτιμητικούς χαρακτηρισμούς.
Δεν θέλω να σε τρομάξω, αλλά το ηλεκτρονικό σου ίχνος δεν είναι τόσο δυσδιάκριτο όσο νομίζεις, και ο ανώνυμος σχολιασμός παραμένει ανώνυμος μέχρι το όριο που σαφέστατα εγείρει θέμα συκοφαντικής δυσφήμισης προς άνθρωπο ή υβριστικού και υποτιμητικού μηνύματος.
Για να μην μακρηγορώ, τα ηλεκτρονικά ίχνη των σχολιαστών είναι στην διάθεση της κάθε αρχής που θα τα αναζητήσει, και τελικά είστε υπόλογοι σε αυτά που γράφετε εφόσον αυτά ξεφεύγουν από τα στενά όρια της κατάθεσης των απόψεων σας χωρίς να υβρίζετε και να προσβάλετε άλλους.
----------------------------
Οδηγίες
Γράψτε το σχόλιο σας, πληκτρολογήστε το νουμεράκι ή την φράση που βλέπετε, επιλέξτε την ταυτότητα που επιθυμείτε πχ ανώνυμος κάνοντας check στην ανάλογη επιλογή και στην συνέχεια κάντε click στο πορτοκαλί πλαίσιο για δημοσίευση.
ΠΡΟΣΟΧΗ!!! Πρέπει να πληκτρολογήσετε υποχρεωτικά το νούμερο - κείμενο επαλήθευσης (Captcha) που βλέπετε κάτω από το σχόλιο σας, πριν την επιλογή της ταυτότητας σας, για να καταχωρηθεί το σχόλιο σας.